Frostnätter, Arnaldur Indriðason

María hittas hängd i sommarstugan av sin väninna Karen två år efter att hennes mamma Leonóra gått bort i cancer. Mor och dotter hade ett ovanligt nära förhållande, och María vek knappt från mammans sida under hennes kamp mot sjukdomen. Dessutom bodde de tillsammans i alla år, Marías make flyttade helt enkelt in i deras hus med dem.

Fallet avskrivs som självmord, det var tydligt hur dåligt María mått och hur mycket hon saknat sin mamma efter dennas död. Men Marías väninna, som känt henne sedan de gick i skolan tillsammans, är inte övertygad om att självmord var ett alternativ María någonsin skulle kunna överväga att begå. Hon har dessutom en inspelning i sin ägo, där María träffar ett medium, och där hon varnas med orden: Akta dig... Du vet inte vad du håller på med!

Inspelingen ger hon till polisen Erlendur som haft hand om självmordet. Han kan å sin sida inte låta bli att forska om Marías öde, off the record...

Jag tycker verkligen om Arnaldur Indriðasons böcker, det här var den fjärde boken jag läste av honom, och de har alla polisen och "dysterkvisten" Erlendur Sveinsson som lokomotiv. Det här var ingen nagelbitare, men väldigt läsvärd ändå för den, som liksom jag, är svag för välskrivna kriminalromaner.

3 kommentarer:

boksnoken sa...

Jag gillar också Indridasons böcker, men tyckte den här var hans svagaste hittills.
Kul att du är tillbaks förresten! :-)

Lisa sa...

Aha, tillbaks! Kul! Lycka till med läslusten :)

Bara Böcker sa...

Boksnoken: Ja, jag kände också att den här saknade något - mer spänning hade inte varit så dumt. Fast han förblir en favorit ändå.=)

Lisa H: Tack!=)