Presidentens hustru, Curtis Sittenfeld

Alice Lindgren växer upp som enda barnet i ett litet hus i den lilla staden Riley. Under husets tak bor också hennes farmor, en kvinna med glimten i ögat och ständigt kvicka kommentarer till hands. Hennes föräldrar är lugna och lågmälda och Alice är som dem, men avgudar ändå sin farmor trots olikheterna.

När hon har passerat 30 möter hon Charlie Blackwell på en grillfest, och han är allt som inte hon är - högljudd, lättsam och fullständigt oblyg. Däremot är han väldigt lik hennes älskade farmor på flera punkter, vilket kanske är förklaringen till att förnuftiga Alice faller pladask för Charlie, liksom han gör för henne.

Det är fler saker som skiljer dem åt, hon är demokrat, han är republikan. Hon vill leva ett vanligt liv, han vill lämna ett avtryck till eftervärlden. Han kandiderar till presidentposten och hon röstar i hemlighet på hans motsåndare...

Hur kan jag helt ha missat Curtis Sittenfeld?! Vilken bok! Jag kunde knappt lägga den ifrån mig, bara längtade efter att få fortsätta läsa när jag var tvungen att göra något annat!

Trots att det inte är en biografi om Laura Bush´s liv, så är det såklart henne man har i åtanke, och helt oväntat kan man inte låta bli att inte tycka om hennes make.

4 kommentarer:

Lisa H sa...

Så det är din första Curtis Sittenfeld? Vad bra! :) För då har du alltså inte läst I en klass för sig (som är den enda Sittenfeld jag har läst hittills), den är jättefin!
Har även hennes Mannen i mina drömmar oläst i bokhyllan. Presidentens hustru är inte införskaffad än. :)

Bara Böcker sa...

Lisa - du bara måste läsa Presidentens hustru! Får nog ta ett varv på bokus och klicka hem I en klass för sig!=D

linn sa...

Oh, bra blogg! Ska se om jag hittar någon intressant bok! Några tips? =)

Bara Böcker sa...

Linn: Ledsen för sent svar, har varit bortrest.

Tips... Beror på vad du gillar.=)

Jag har läst två böcker av Elin Lindqvist, "Tokyo natt" och "Tre röda näckrosor" - de kan jag verkligen varmt rekommendera! Såå bra!

Curtis Sittenfeld ska jag definitivt läsa fler böcker av!

Tack för bloggberömmet - blir så glad!=)