Blodläge, Johan Theorin

Per Mörner har inget roligt liv. Hans dotter är svårt sjuk, hans exfru är omgift och han hankar sig fram på ett dåligt betalt jobb. Dessutom får han sin far på halsen, en gammal avdankad porrkung, som lider av sviterna efter en stroke, däribland afasi.

Egentligen har han inte någon vidare kontakt med sin far, som han inte kallar pappa - utan Jerry, men blev uppringd av honom strax före påsk och blev orolig då fadern, som bara klarar av att säga några enstaka ord, verkade vara i fara.

Han hittar sin far i ett hus som strax efter hans ankomst börjar brinna, dessutom har Jerry blivit knivhuggen. Då han, trots deras genom livet dåliga kontakt, känner ett ansvar för sin far så tar han med honom till stugan på Öland som han ärvt efter sin morbror.

För att slippa tänka på sin dotters dåliga tillstånd börjar han luska i sin fars förflutna. Vem ligger bakom mordbranden och varför?

Jag blev otroligt besviken på den här boken, jag hade förväntat mig något helt annat. Mer och bättre, vet inte riktigt vad men inte det här. Boken var fruktansvärt seg, men har jag påbörjat något slutför jag det. Oavsett hur många veckor det tar. Jag fick tillslut locka mig själv med bokhögen som väntar på att bli läst efter att jag tvingat mig igenom den här.

Lite dåligt samvete får jag också då jag gett bort ett exemplar av Blodläge till min stackars moster i födelsedagspresent. Hon svepte liksom jag både Skumtimmen och Nattfåk i rasande takt och tyckte att de böckerna var riktigt bra. Det är nog bäst att jag hör av mig till henne och kollar så hon inte dött av tristess!=/

2 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Vad trist! Jag har ocksa hoga forvantaningar pa den, jag har last Skumtimmen och alskade den, sa jag vill ju garna att det skall fortsattas i samma stil....

Bara Böcker sa...

Nattfåk var lika bra som Skumtimmen, men sen gick det utför...=( Jag har läst att det ska komma en fjärde bok i den här serien, vi får hålla tummarna för att den når upp till våra förväntningar.=)