Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Jonas Jonasson

Allan Karlsson är en mycket ovanlig man som levt ett mycket intressant och ovanligt liv. Att då avsluta sina dagar på ett ganska vanligt vis för någon i hans ålder ligger inte för honom. Dagen då han fyller hundra år kliver han helt enkelt ut genom fönstret från sitt rum i markplan på äldreboendet, och så bara går han dit benen bär och styr, vilket råkar bli busstationen. Väl där sätter han sig på första bästa buss han anser sig ha råd med, och vips så är han ute på ett äventyr som är mycket ovanligt för någon i hans ålder. Eller ja, ett ovanligt äventyr för de flesta, är väl kanske rätta uttrycket.

Vilken bok! Vilken pärla! Helt otroligt rolig från pärm till pärm! Jag vet inte hur många gånger jag skrattade högt då jag läste! Jonas Jonasson är ett för mig helt nytt namn, men ett namn jag verkligen skall hålla ögonen på framöver. Vilket sätt att skriva, han är ju otroligt kunnig om historien som han här väver in så naturligt i denna charmiga berättelse, så att man förutom att roas då man läser den, även bättrar på allmänbildningen en smula. Köp- eller låna boken, bara ni läser den!=)

3 kommentarer:

Lisa sa...

Har läst mycket om den här boken, verkar som många gillar!

Och senast härom dagen så pratade en kollega på jobbet om den och höjde till skyarna :) Då blev en annan kollega nyfiken på historien och frågade hur den slutar(!!) antar att hon inte tänkt läsa den själv, men jag reste iallafall på mig och gick därifrån och försökte blunda med öronen för jag ville ju inget veta - ifall jag får fatt på boken och bestämmer mig för att läsa.

Alltså, jag fattar inte de som frågar om sluten..! (på filmer eller böcker) Det vill man ju inte veta! Men man kanske gör så när man inte är boknörd?

Emmas Bokhylla sa...

Ah, jag alskade den har, fnissade mig igenom den och stracklaste sista 1/3!
Underbar!

Bara Böcker sa...

Lisa: Jag vet inte vilken planet jag befunnit mig på, men jag har helt missat alla positiva skriverier om denna bok. Anledningen till att jag köpte den var för att jag fick ett extra förmånligt pris av min bokklubb om jag köpte den samtidigt som jag köpte en annan bok också. Så kan det gå!=)

Jag förstår inte heller hur någon kan göra som din kollega! Fråga om slutet?! Kônstig människa, definitivt ingen boknörd.;-)

Emma: Visst var den helt underbar!=) Jag kommer absolut att läsa mer av Jonas Jonasson!