Oväntat besök på Star Street, Marian Keyes



På Star Street i centrala Dublin finns ett hus som befolkas av en liten skara människor som knappast kunde vara mer olika. En kvinnlig taxichaufför som slänger av de passagerare som inte rättar sig efter hennes regler under körningen, en synsk pensionär som inte vill erkänna att hon har gåvan, en kvinnlig skivbolagschef som gärna svassar runt i sina minst tio centimeter höga klackar på diverse olika apotek, ett gift par som inte spenderar en enda minut av sin lediga tid isär, och två polska män som försöker skaffa sig ett bättre liv åt sig själva och sina anhöriga genom att jobba hårt och skicka hem pengar. Trots att husets alla lägenheter är bebodda så tillkommer det ytterligare en själ.

Otrohet, partnerbyte och en mycket otäck händelse länkar samman husets invånare med varandra. Liksom en hel rad oväntade saker som hinner inträffa under 61 dagar av dessa personers liv. Hur ska detta sluta?!

Jag gillar verkligen Marian Keyes, jag har läst alla hennes böcker utom boken med kåserier och krönikor. Hon förmedlar alltid ett budskap och har skrivit om bla alkoholism och kvinnomisshandel, men hon gör det på ett uthärdligt sätt. Tunga ämnen som hon blandar med diverse dråpliga och ibland sanslöst roliga händelser. Hon skriver om sina landsmän med värme och klarsynthet och jag vill alltid läsa mer av henne när jag avslutat en bok. Så också nu. Man mår gott av ett lyckligt slut emellanåt, som i en Disney-saga fast för vuxna.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Så du har också klämt en Keyes ser jag! Härligt :)

Bara Böcker sa...

Ja, och samma feel good-känsla efter den här som efter de andra. Precis vad jag behövde.=)

Emmas Bokhylla sa...

Jag gillar verklgien hennes bocker, men den har har jag inte hunnit med annu! nagot att se fram emot!

Bara Böcker sa...

Ja, det har du - den var verkligen bra! Gillar man hennes tidigare så gillar man den här.=) Det enda jag inte gillar är titeln, känns lite som en upprepning av "En oväntad semester", men det är ju å andra sidan inte Mrs Keyes fel.;-)