Änglamakerskan, Camilla Läckberg

Den vuxna Ebba återvänder till sitt barndomshem för att komma över en stor förlust och sorg. Tillsammans med maken börjar hon renovera sitt mytomspunna barndomshem - ett hem hon tvingats lämna då hon var så liten att hon inget minns av händelsen. Men det finna andra som minns. En natt väcks makarna av att det brinner och polisen konstaterar att det var mordbrand. Har det något med Ebbas förflutna att göra?

Parallellt med poliskåren, som informellt leds av polisen Patrik, arbetar även Patriks fru med Ebbas historia. Hon skriver en bok om hennes öde och det hon inte redan vet, ja, det tar hon reda på. Även om det p g a hennes metoder kan bli lite väl spännande för en författare, enligt hennes makes tycke.

Camilla Läckberg har fått en hel del dålig kritik genom åren av de "fina" recensenterna, men hon är omåttligt populär bland sina läsare och jag är en utav dem. När man börjar läsa någon av hennes böcker vill man inte lägga den ifrån sig innan den är utläst, så en ledig helg är ju att föredra inför nöjet att få sätta tänderna i något av hennes verk - och den här var inget undantag. Jag väntar redan på nästa!

8 kommentarer:

Lisa H sa...

Jag är också ett litet Läckberg-fan. De "fina" recensenterna får säga vad de vill, men underhålla kan hon i alla fall :)

Har Änglamakerskan i bokhyllan och ska nog låta mig svepas bort i den snart. I jul kanske? :)

Bara Böcker sa...

Det tycker jag låter som en toppenidé!=)

Hennes försäljningssiffror säger ju det mesta... Sedan funderar man ju på hur många recensenter det är som själva har flera refuserade manus liggandes i byrålådan, det kanske i vissa fall handlar om den klassiska avundsjukan?

Lisa sa...

Haha, smart tänkt, ja så kanske det är :P

Bara Böcker sa...

Ibland tror jag verkligen det...;-)

Anonym sa...

Håller helt med, vem bryr sej vad de fina recensenterna säger - Läckberg är bra!

Bara Böcker sa...

Visst är hon! Jag går mer efter recensioner på bokbloggar, de som har lite samma smak som jag har. Det tycker jag ger en mycket bättre bild & jag har fått himla bra tips på så vis.=)

Sarah sa...

Alltås, jag har alltid (om än motvilligt) gillat Läckbergs böcker, men den här tycker jag är för rörig! Det är för många personer inblandade i huvudhistorien och jag börjar bli smått irriterad på Erica! Men det är bara jag...

Bara Böcker sa...

Jag håller med dig om att man verkligen kan bli irriterad på Erica ibland!

Och visst var det många personer inblandade att hålla reda på. För min del gick det bra, men då sträckläste ju jag boken, om jag lagt den ifrån mig ibland och läst den över en längre tid hade det säkert blivit rörigt för mig också.