Du gamla, du fria, Liza Marklund

Annika befinner sig i Sverige tillsammans med barnen. Det är vinter och julen är på ingång, men mitt i förberedelser och inhandlande av lusselinnen och tomtedräkter får Annika ett tips hon åker på, trots att nyhetschefen egentligen skickat ut henne för ännu en story som egentligen inte finns. Hon hittar en sko som sticker upp ur en snödriva, och skon sitter kvar på sin ägares fot...

Tillbaka på redaktionen blir hon inkallad till Schyman, tidningens ansvarige utgivare. Där mottar hon det ofattbara beskedet att hennes Thomas har försvunnit i Afrika, kidnappad då han representerat Sverige i ett europeiskt samarbete för att upprätthålla hårda gränser mot Afrika och invandring av folket därifrån, trots deras svåra nöd. Detta ses inte med blida ögan av alla, inte heller av kidnapparna. Av Sveriges riksdag och regering får hon ingen hjälp, åtminstone inte officiellt.

Oj, vilken spännande sidvändare! Det var några år sedan föregående Annika Bengtzon-kriminalare kom ut, men Du gamla, du fria var väl värd väntan och mina förväntningar var såklart höga, men de uppfylldes med råge. Jag läste någonstans att Liza Marklund sagt att hon hade ytterligare några böcker kvar inom sig med allas vår Annika Bengtzon, vilket jag verkligen hoppas stämmer. Håller tummarna för att nästa inte dröjer för länge!

2 kommentarer:

boksnoken sa...

Jag hoppas tomten kommer med den här till mej :-).

Bara Böcker sa...

Åh, jag blir nästan lite avis på dig som har den här kvar att läsa.;-)