Den dubbla tystnaden, Mari Jungstedt

Några par som bor i samma område i Visby åker alltid på en resa tillsammans varje år. Detta året är inget undantag. Vännerna beger sig till Fårö för att delta i Bergman-veckan och planen därefter är att bege sig till Stora Karlsö för att hjälpa till med märkning av fågelungar som hoppar från berget för att ta sig ut i havet.

Men allt blir inte enligt planen, alla kommer inte med till Stora Karlsö. Dock så är det inget konstigt med det första avhoppet, men när ytterligare en person saknas så förstår övriga gruppen att något inte är som det skall vara. En illa tilltygad kropp hittas och det visar sig finnas ett vittne till händelsen som utan tvekan är ett mord.

Kommissarie Anders Knutas får fallet på sitt bord, men han och hans team kommer först ingenstans med fallet och de beslutar sig för att ta hjälp av Martin Kihlgård från Rikskriminalen, som vid tidigare mordfall. Dock är det ingen som lyckas få några värdefulla upplysningar från den lilla gruppen, ingenting som kan ge svar på några frågor som kan leda utredningen framåt. Men det finns en annan granne som är desto mer pratsam, och kanske har polisen fått den öppning de så väl behöver...

Som alltid när jag läser någon bok ur kriminalserien om kommissarie Knutas av Mari Jungstedt så fastnar jag direkt i boken. Det är nog en kombination av en intrig som passar mig och att det hela äger rum på det vackra och lite mystiska Gotland.

Den dubbla tystnaden var inte lätt att klura ut för mig som läsare, det var inte förrän alldeles i slutet det gick upp för mig vem som var den skyldige och det gillar jag, att spänningen bibehålls i det längsta. Mari Jungstedt kan verkligen hålla sina läsare på sträckbänken med hög puls. Jag har även nästkommande bok, men skall nog vänta lite med den, lite som att vänta med öppnandet av julklapparna på julafton till kvällen.

2 kommentarer:

Lisa H sa...

Hej där! Kul att se ett inlägg från dig :D

Bara Böcker sa...

Hej! Ja, nu är jag äntligen klar med skolan och hinner läsa böcker jag själv har valt igen! Nu skall det bli mer aktivitet här.=)