Kleopatras kam, Maria Ernestam

I Kleopatras kam, Maria Ernestam, får vi följa de tre bästa vännerna Mari, Anna och Fredrik och vad som sker efter att de tagit det ödesdigra beslutet att starta ett gemensamt företag. Affärsidén går ut på att sälja tjänster till människor som behöver hjälp med läxläsning, inredning, deklaration och allt annat som det kan tänkas finnas ett behov utav. Men så en dag kommer ett uppdrag de inte hade tänkt sig, en kvinna vill nämligen beställa ett mord på sin man. Då mannen varit en riktig tyrann så är det inte helt lätt att säga nej till kvinnans begäran, och de ber henne återkomma. De vet med sig redan innan hon gått att de kommer att säga nej, för inte kan man mörda en annan människa, hur denne än har levt och betett sig. Eller kan man det? Men då kvinnan kommer tillbaka så gör hon det för att tacka dem för att de utfört uppdraget, och de tre vännerna blir lika chockade! Kvinnan pratar om en dödsängel som kommitoch utfört hennes önskan, men de beslutar sig för att det måste ha varit en naturlig död, för inte skulle väl någon av dem ha kunnat..?

Den här boken har fått strålande recensioner, och det lät som en spännande story när jag läste baksidestexten. Tyvärr blev jag riktigt besviken, den kändes banal och rörig. Det blev för mycket "det är så synd om mig för min taskiga barndom" över det hela. Ett plus är dock att slutet inte var helt förutsägbart. Men jag avstod från att läsa utdraget längst bak i boken om hennes nya bok. Som det känns nu var detta min första och sista bok av Maria Ernestam.

Inga kommentarer: