PS, I love you, Cecelia Ahern

Hollys själsfrände och äkta man Gerry går till doktorn för sin huvudvärk som han inte blir av med, och får där beskedet att han har en hjärntumör. Trots operationer och behandling står hans liv inte att rädda. Holly vill inte missa en minut av sin mans sista tid i livet - av deras sista tid tillsammans - så hon slutar sitt jobb då hennes arbetsgivare inte vill ge henne ledigt.

En tid efter att hennes älskade make har dött får hon tvinga sig utanför dörren och åka hem till sina föräldrar för att hämta ett brev som har kommit till henne. Det visar sig vara tio brev skrivna av Gerry, ett för varje återstående månad av året, med små uppdrag för Holly att genomföra. Holly förstår inte när han skrev dessa små brev till henne, hon var ju med honom varje minut! Nästan i alla fall... Dessa små brev låter henne känna att hon har Gerry med sig, att han finns kvar hos henne, samtidigt som de lotsar henne tillbaka till livet. Och varje litet brev avslutas med orden: PS, I love you...


Cecelia Ahern var bara 21 år gammal då hon gjorde debut som författare med PS, I love you. Vilken underbar debut! Jag grät floder då jag läste den, och emellanåt skrattade jag så jag fick ont i magen!

Huvudhandlingen i boken är Hollys oändliga sorg och hennes väg tillbaka till ett liv igen, men vi får också följa hennes syskon och vänner, och de stora förändringar som också de genomgår i sina liv vid den här tidpunkten, vilket ger boken än mer djup.

Filmen med samma namn, som jag såg i höstas, är baserad på denna bok men de skiljde sig åt väldigt mycket, och boken får en större plats i mitt hjärta.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Å, den här blev jag grymt sigen på att läsa nu!

Bara Böcker sa...

Du måste läsa den! Men ha mjuka servetter till hands - helst lambi - för det går åt många!

Anonym sa...

Har läst Där regnbågen slutar som jag tyckte var en charmfull berättelse om vänskap och relationer och ödets nycker. Den här verkar vara en bok i min smak, skall genast föra upp den på att-läsa-listan.

Anonym sa...

Låter som en bok i min smak! Skriver genast upp den på min "Att läsa"-lista!

Bara Böcker sa...

Annbookworm: Jag har också läst Där regnbågen slutar, som jag tyckte jättemycket om. Tyckte du om den så kommer du att älska den här! Men som sagt, ladda upp med en massa servetter. Min bok är randig efter mascaran...

Boksnoken: Det gör du helt rätt i! Så himla bra! Och jag är helt fascinerad utav att en 21-åring kan skriva en sådan här bok.

Sarah sa...

Jag blev väldigt fascinerad över hur mycket Cecelia Ahern hunnit göra i sitt liv... och utav boken. Jag brukar ibland klaga på hur ungdomar framställs i vissa ungdomsböcker där författarna visst har glömt hur det var att vara ung, men tänk hur det måste vara att skriva om en tid i livet man inte har upplevt ännu.

Min favoritdel i "PS, I love you" är helt klart Declans dokumentär. Ibland så tar jag fram min bok bara för att läsa det avsnittet.

Bara Böcker sa...

Dokumentären, ja! Jag skrattade så jag fick kramp i magen! =D

Johanna sa...

Det är en av mina absoluta favoritböcker! Jag tyckte om filmen också, men boken får en större plats även i mitt hjärta.

Bara Böcker sa...

Konstigt att de ändrade så mycket i filmversionen när boken var så bra!