Ett enkelt brott, Theodor Kallifatides

En svart plastsäck hittas av två hobbyfiskare i Vårbyfjärden. En kvinna har blivit mördad och det blir Huddingepolisens uppgift att lösa mordet, nya kommissarien Kristina Vendel är ansvarig för utredningen. Den lilla utredningsgruppen tycker inte att de kommer framåt, och de har allesammans röriga privatliv som upptar mycket av deras tankeverksamhet. Men så plötsligt har de en person häktad för mordet, men Kristina Vendel känner sig inte tillfreds med personen som säger sig ha begått detta fruktansvärda brott. Hon tycker det är sorgligt om så skulle vara fallet, men hela gruppen tror inte att det ligger till som det verkar.

Theodor Kallifatides Ett enkelt brott var hans första i denna genre, enligt baksidestexten. Jag kände då jag läste boken att själva kriminalhistorien inte var bokens huvudsakliga syfte, utan att det handlade om personerna och deras öden. En vacker bok om man inte är ute efter i första hand en spännande intrig med jakten på en mördare som själva poängen med läsandet, vilket jag tror att många är om man väljer att läsa en kriminalroman.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig läst något av Theodor Kallifatides. Jag skulle kunna tänka mej att läsa den här boken även om det inte är en typisk kriminalroman.

Bara Böcker sa...

Jag hade inte heller läst något av honom tidigare, så detta var spännande och intressant läsning. Är du nyfiken på Theodor Kallifatides så kan jag verkligen rekommendera denna bok, den var lättläst, vilket inte alla böcker av "fina" författare alltid är... Och dessutom, deckarfantast som jag är, så hade den ju såklart ett mord att lösa!:-)

Malin sa...

Det är faktiskt inte så svårt att hinna med två runder på bokrean när man bor ett kvarter från bokaffären... ;-)

Bara Böcker sa...

Aha! Jag får flytta helt enkelt.;-)