Pride and Prejudice, Jane Austen

Familjen Bennet består av far, mor och fem döttrar. Döttrar som alla ska giftas bort, vilket är i stort sett det enda deras mor tänker på. Hon är nämligen övertygad om att hennes make Mr Bennet kommer att dö före henne, och att hans unga kusin Mr Collins då ska ta över deras hem och kasta ut övriga familjen.

Döttrarna måste således giftas bort till vilket pris som helst - varken de vill eller ej! Lizzie blir nämligen friad till men säger nej, då hon tycker att mannen är löjlig och knappt kan stå ut med att vistas i samma rum som denne. Hennes mor blir hysterisk, men hennes far, Mr Bennet, har full förståelse för hennes beslut. Mrs Bennet däremot är övertygad om att Lizzie aldrig kommer att bli gift, att detta var hennes enda chans.

Dock så har Netherfield Park i grannskapet nyligen hyrts ut till en ung gentleman, Mr Bingley, och han har en vän med sig som också är ungkarl, Mr Darcy. Efter att Lizzie och Mr Darcy har träffats på en bal så är deras känslor ömsesidiga för varandra - ingen gillar den andre. Men ödet vill annorlunda, och sammanför dessa unga två igen och igen, på olika platser. Tills en skandal äger rum, och frågan är om systrarna Bennet någonsin kommer att bli gifta efter detta?

Jane Austens Pride and Prejudice måste vara kärlekshistoriernas kärlekshistoria! En mycket välskriven och oerhört bra uppbyggd intrig. Ett brett persongalleri som ger oss flera parallella historier att följa. Och vilka historier! Ett par gifter sig utan kärlek, han behöver en fru och hon vill bara bli gift. Ett annat kärlekspar skiljs åt innan de ens hinner bekänna sina känslor för varandra, och så finns det ett par vars känslor växer från motvilja till en riktigt djup och innerlig kärlek, men med till synes oöverstigliga hinder. Vad mer kan man önska?

Jag har tidigare sett både filmversionen och tv-serien som baserades på denna roman, och jag upphörs aldrig att förundras över hur mycket som får ändras från originalet och att film och serie trots dessa ändringar får använda samma namn som boken. Missförstå inte - jag tycker verkligen otroligt mycket om boken, filmen och tv-serien! Och har ni inte läst boken, så kan jag verkligen rekommendera den! Låt er svepas med i en annan tid där kärlek, romantik och äktenskap inte alltid är en självklar kombination.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har sett den här filmen ett par gånger och lika bra varje gång. Av någon anledning har jag inte kommit över boken, men det är visst läge för det också. I sinom tid, eftersom jag faktiskt skulle vilja ha ett eget inbundet ex...

Bara Böcker sa...

Filmen har jag och har också sett den flera gånger.:-) Tv-serien har jag bara sett en gång, men vill ha den också.
Boken fick jag av Skolfröken, i julklappsutbytet som En bok om dagen hade, och jag kan verkligen varmt rekommendera den! Tror att du kommer att tycka jättemycket om den!:-)Dessutom ger den lite svar på saker som, iaf jag, funderade över när jag såg filmen.