Nattrond, Helene Tursten

På det privata sjukhuset Löwanderska i Göteborg spökar det. Det sägs vara en sjuksköterska som har jobbat där som av oklar anledning tog livet av sig på sjukhusets vind, och man kan höra henne skramla och pyssla under den klassiska spöktimmen. Nu femtio år efter hennes död blir hon sedd av en nattsköterska i korridoren, precis efter att ett mord har uppdagats... Kriminalinspektör Irene Huss tror inte på spöken, men så försvinner ett vittne som talade ut i tidningen om att hon sett spöket under mordnatten. Och var mannen som låg i respiratorn ett offer för strömavbrottet som skedde den natten efter ett sabotage, eller var han mördarens mål? Och varför kom aldrig dagsköterskan till Löwanderska morgonen efter mordet?

Nattrond är Helene Turstens andra bok där kriminalinspektör Irene Huss är huvudperson. Jag tycker att hon lyckades bra med att återigen använda sig av samma karaktär, det kändes som att hon tog den kvinnliga kriminalinspektören framåt utan tråkiga upprepningar. Boken var otroligt spännande, då jag började läsa den kunde jag knappt lägga den ifrån mig alls. Jag hade flera tänkbara mördare på min lista över troliga kandidater, och det gillar jag. Hon väver ihop en bra intrig och även om jag tycker att sista kapitlet tappade klass, så är Helene Tursten min nya favorit. Jag kommer helt klart att läsa hennes andra böcker också!

Inga kommentarer: