En förtjusande man, Marian Keyes

Lola blir dumpad av sin pojkvän på ett oerhört grymt sätt, nämligen via tidningen där hon får läsa att han ska gifta sig med någon annan! Hela hennes värld rasar, och hon slår läger utanför hans bostad och ringer kompisen efter soppa utan klimpar för att hon ska kunna stanna i flera dagar om så krävs. Jobbet kan hon inte sköta alls, och till slut blir hon skickad till kusten på andra sidan ön för karantän för att inte hela hennes företag ska gå i stöpet. Utåt sett heter det inspirationsresa i New York...

Marian Keyes kan verkligen konsten att skriva om svåra ämnen utan att det blir alltför tungt, då hon varvar med avsnitt som är helt hysteriskt roliga! I den här boken handlar det om kvinnomisshandel, och om en man som inte alls är det minsta förtjusande på något sätt. Vi får följa Lolas inre resa, till att hitta sig själv igen, och vägen tillbaka till en positiv självkänsla. Boken låter oss också följa Alicia, Grace och Marnie, som också på något vis hamnat i denne mans klor, vars grepp det är så oerhört svårt att ta sig ur. Trots hans, som sagt, allt annat än förtjusande sätt.

4 kommentarer:

Jönsan sa...

Jätterolig och fin blogg du har, det har jag säkert kommenterat innan. Jag undrar om du har lite tips på bra sommarläsning? Och sen undrar jag hur du har gjort så att det står "det här läser jag just nu" och en bild på boken under? Hur gör man? Tack på förhand!

Bara Böcker sa...

Tack!:-)

För egen del ska jag läsa Stieg Larssons böcker i sommar, har ännu inte gjort det. Och jag kan ju verkligen tipsa om den här boken, sträckläste de dryga 700 sidorna på ett par dagar.

Om du går in i layout och klickar på "lägg till en gadget" så väljer du där att lägga till en bild och så får du skriva text i anslutning till bilden. Lycka till!:-)

Tina sa...

I vanliga fall hade jag kunnat hålla med dig om att "Keyes kan verkligen konsten att skriva om svåra ämnen utan att det blir alltför tungt, då hon varvar med avsnitt som är helt hysteriskt roliga!" Men inte i detta fall, där jag knappt skrattade alls när jag läste boken. Jag tyckte att boken var hur tråkig och tung att läsa som helst. Allra helst hade jag velat lägga ifrån mig den och satsa på en roligare bok istället, men jag klarar inte riktigt av att inte avsluta en bok som jag har påbörjat.
Tack annars för en trevlig blogg!

Bara Böcker sa...

Tina: Visst hade den tunga avsnitt som var riktigt jobbiga att läsa, det håller jag med om. Men det fanns vissa avsnitt i boken där jag skrattade högt då jag läste dem, kanske min typ av humor...;-)