Cherry on Top

Jag har fått en award av Boksnoken och jag blev riktigt glad!=) Är det något jag saknar så är det tiden att läsa böcker jag själv valt. Nu går den mesta av min vakna tid åt att läsa litteratur med bla latin och lagar. Pust... Just därför blev jag så himla glad då Boksnoken gav mig denna award, skönt med uppmuntran då man känner att tiden inte räcker till, och både mitt skönlitteraturläsande liksom bloggen här blir sorgligt eftersatta. Men snart är det lite julledighet, så då hoppas jag att det skall märkas här på bloggen vad jag ägnat den tiden åt.;-)

Regler:
  1. Tacka den du har mottagit priset ifrån.
  2. Kopiera prismärket till din blogg.
  3. Berätta vilka 3 författare du räknar bland dina favoriter och nämn en favoritbok per författare.
  4. Skicka awarden till 5 mottagare som du tycker förtjänar den.

3 av mina favoritförfattare:
  1. Elin Lindqvist - min absoluta favorit! Vilket språk! Jag är helt betagen av hennes sätt att skriva. Jag har läst Tokyo natt och Tre röda näckrosor. Tyvärr finns de nu bara som e-böcker, men jag hoppas innerligt att Piratförlaget tar sitt förnuft tillfånga och trycker upp fler exemplar med riktiga blad. Mina är nämligen utlånade, varav den ena jag inte har en aning om var den befinner sig nu...
  2. Helene Tursten - hennes kriminalromaner där polisen Irene Huss löser brotten. Jag har inte sett den filmatiserade versionen, och det lockar mig faktiskt inte alls. Men då jag har en av hennes böcker under pågående läsning är det inte lätt att få kontakt med mig, kan jag säga.
  3. Marian Keyes - som är en fena på att skriva om tyngre ämnen på en lättsmält nivå där ett och annat skratt inte kan stanna kvar inombords. Hon väckte mitt intresse för Irland och det ledde till att jag firade min 30-årsdag i Dublin.=)
Mina 5 mottagare av Cherry on Top-award:
  1. En bok om dagen - som är general för Pocket & Prassel. Verkligen en böckernas eldsjäl.
  2. I hyllan - har jag följt länge och det är alltid lika inspirerande att titta in där.
  3. Boksnoken - ja, nu vet jag ju att hon redan har fått denna utmärkelse, men jag gillar verkligen att botanisera där för vi har så otroligt lika boksmak har jag märkt. Får många bra boktips där som jag skriver ner i mitt lilla bokblock.=)
  4. Malin - henne hittade jag till då jag läste litteratur. Framöver lär hon nog ge en hel del barnbokstips vilket jag tacksamt kommer att ta emot. Det kommer att underlätta mina julklappsinköp framöver...;-)
  5. Emmas Bokhylla - jag är så glad att jag har hittat till Emmas Bokhylla för hon har, trots att hon befinner sig lååångt borta i spännande Afrika, stenkoll på vad som händer i bokvärlden. Jag vet precis vart jag skall logga in då jag lyfter näsan från latinglosorna!=)

10 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Ah, vilka fina ord, vad glad jag blir, tack sajattemycket!

Nu har jag lyxen att fundera over helgen vem jag skall ge det vidare till!!

*malin* sa...

Men åh tack! Gud vad kul! Och jag lovar att barnbokstips kommer i massor i framtiden. :-)

Bara Böcker sa...

Emma: Glömde ju nämna de härliga bilderna du bjuder på också! Zanzibar i höstrusket är en vitamininjektion=)

Malin: Det låter bra det!;-)

boksnoken sa...

Tack tillbaks! :-)
Elin Lindqvist har jag aldrig hört talas om! Kanske man hittar hennes böcker på biblioteket? Nu blev jag ju nyfiken på henne.
Helene Tursten har jag inte heller läst - vet faktiskt inte varför jag har tagit itu med hennes böcker. Jag har en av hennes böcker liggande härhemma men det är en bok som kommer i mitten av serien nånstans, och jag vill ju gärna läsa dem från början och i rätt ordning. Dags att bekanta mej med henne snart tror jag! Det tog ju länge innan jag kom mej för att läsa Mari Jungstedt också, men när jag väl kom igång med henne så blev hon snabbt en favorit.
Marian Keyes däremot har jag läst mycket av! Nu var det länge sen sist, men jag har en eller två olästa böcker av henne i bokhyllan.

boksnoken sa...

Rättelse ang Tursten: "...vet faktiskt inte varför jag INTE har tagit itu med hennes böcker" - ordet "inte" ramlade visst bort :-).

Bara Böcker sa...

Boksnoken: Elin Lindqvist är dotter till Herman Lindqvist, så äpplet föll inte särskilt långt från trädet i det fallet.;-) Den senaste boken har jag dock inte läst. Men de två första är något av det bästa jag läst! Dels för hennes sätt att formulera sig - rena poesin, men också för att jag är en rastlös själ som blir otroligt inspirerad av det hon skriver.

Tursten började jag läsa för ett par år sedan, i rätt ordning.;-) Skämt åsido, men det ä r faktiskt att föredra när det är samma poliser man får följa vid sidan av mordhistorierna.

Jungstedt undrar jag om vi inte började med ungefär samtidigt..? Jag läste hennes första i våras, sedan blev det flera på raken.=) Vet inte heller varför det dröjde så innan jag gav mig i kast att läsa något av henne. Jag var väl insnöad på andra författare för ögonblicket.;-) Man kanske kan kalla mig för periodare haha!

Marian Keyes är... Marian Keyes...=) Böckerna blir tjockare & tjockare, men åh, så jag längtar efter nästa mellan hennes boksläpp!

Lisa sa...

TACK kära du för awarden! Blir så glad! :)

Hoppas bara jag kan leva upp till din motivering snart igen.. för nu är det ju alldeles för sorgligt tomt (men för många fåglar, haha) i min blogg :P

Bara Böcker sa...

Du är ju alldeles urduktig på att hitta mysiga bilder att underhålla oss med mellan dina recensioner!=)

Lisa sa...

Sådär! Nu har jag fixat med den fina awarden i min blogg :)

Bara Böcker sa...

Lisa: Den är du väl värd.=)