Bok vs Film: Lyckan, kärleken och meningen med livet

För några veckor sedan såg jag Lyckan, kärleken och meningen med livet på bio. Boken läste jag för ett par år sedan. Det var innan det ens var tal om att det skulle bli en film av det hela, så alla bilder jag fick när jag läste den, var mina egna. Det är ju vanligtvis där det krockar för mig. Inte bara att filmen inte innehåller allt som finns med i boken, vilket jag ju förstår är mission impossible med tanke på en vanlig films speltid. Ytterligare en anledning är ju att jag redan målat upp hela historien för mitt inre under tiden då jag läser boken, vilket i regel alltid brukar vara något helt annat än vad filmernas skapare ger publiken...

Vad tyckte jag då? Jo, en bra film som jag absolut kan tänka mig att se igen. Jag visste ju redan innan att jag skulle tas med på ett äventyr, att få ta del av ett liv som inte är det vanliga "leva-som-alla-andra-livet". Mycket jag förväntade mig fanns där, i filmen också. Sedan hade ju såklart filmskaparen sina visioner med filmen, vilket inte riktigt följde boken, men så är det ju ofta, så där blev jag ju inte förvånad. Fast jag är ändå glad att jag hade läst boken, vilket gav mig ett annat djup och förklaringar till det som utspelades på bioduken. Det hade uppenbarligen inte tonårstjejerna som satt bredvid mig. Oj, vilka kommentarer de hasplade ur sig! De trodde säkert att de skulle få se en klassisk Julia Roberts-film à la romantisk komedi som de hon gjorde i början. Men, men. Det skadar ju aldrig att vidga sina vyer!;-)

6 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Jag tyckte ocksa att den var bra, aven om jag inte har last boken. Alltid harligt med nagot som kan vidga ens vyer!

Bara Böcker sa...

Oftast brukar jag faktiskt till fullo tycka att boken är bättre än filmen. I det här fallet hade faktiskt ett avsnitt, som i boken nästan var lite långtråkigt emellanåt, kortats ner, så det var ju faktiskt bättre.

Fast gemensamt i båda fallen, så kände jag att jag m å s t e genomföra min dröm att prova på livet utomlands!=)

Hanneles bok-paradis sa...

jag köpte nyss pocketboken..

Bara Böcker sa...

Hannele: Åh, då har du inspirerande läsning framför dig!=)

Cicci sa...

Jag läste oxå boken för några år sedan, men läste om den strax innan jag såg filmen. Jag tror jag tyckte ännu mer om den andra gången jag läste den.
Du kan se här vad jag skrev om den:
http://ciccisbokblogg.blogspot.com/2010/10/lyckan-karleken-och-meningen-med-livet.html
Jag tyckte om filmen, dock tyckte jag den var lite "Hollywoodiserad", men vill gärna se den igen när den kommer på dvd.

Bara Böcker sa...

Cicci: Filmer har ju en tendens att bli lite "Hollywoodiserade" (bra ord!), kanske därför man, iaf jag, oftast gillar böckerna bättre, där historiens själ verkligen känns, medan filmer oftast någonstans på vägen, pga tidsbrist, tappat händelser som ju kan betyda mycket för enskilda läsare och därmed också en bit av själen. Jag kommer säkert också se den när den kommer på dvd, om inte annat så för resorna och drömma mig bort.