Ett litet snedsprång, Denise Rudberg

Utanför sin port på en av Stockholms finare adresser blir en man påkörd. En liten grupp utredare som precis bildats får i uppgift att lösa vad som visar sig vara ett mord. De arbetar mot tiden då de vill undvika att tidningarna får nys om allt för mycket uppgifter. Så har varit fallet i tidigare utredningar åklagare Olle Lundqvist hållit, därav orsaken till gruppen han skapat. Inte nog med det tidningarna fått reda på, känsliga uppgifter har också nått andra instanser inom polisen och rättsväsendet.

Marianne Jidhoff hade inga som helst planer på att återgå till arbetet igen efter hennes makes död. Men Olle lyckades efter mycket möda övertala henne, och väl på plats igen lever hon upp. Att hitta de avgörande detaljerna är något hon alltid lyckats med, och den här utredningen skall inte bli något undantag. Men så upptäcker hon att någon har loggat in på hennes dator på jobbet. Är det personen som tidigare läckt känsliga uppgifter?

Jag har aldrig tidigare läst något av Denise Rudberg men det visade sig vara en trevlig överraskning. Som bekant är jag ju väldigt svag för kriminalromaner, så jag kanske inte är så väldigt kritisk då jag bedömmer denna genre, men å andra sidan har jag ju avverkat en hel del litteratur inom detta område, så jag har ju mycket att jämföra med. Ett litet snedsprång föll mig verkligen i smaken och jag hoppas verkligen inte att uppföljaren dröjer alltför länge! Med andra ord, om jag haft ett betygssystem hade denna roman fått ett mycket gott betyg.=)

6 kommentarer:

Bokbrus sa...

Jag tyckte inte alls om boken. Av mig blev det ett bottennapp i betyg, en Etta.

Tänk så olika man tycker och tur är väl det :-)

Bara Böcker sa...

Bokbrus: Ja, visst är det tur!=) Annars skulle det bli väldigt platta diskussioner. Hade du läst något av henne innan?

Emmas Bokhylla sa...

Jag har aldrig last nagot av henne innan, borde kanske borja med den har? Jag gillar ocksa krim!

Och det ar alltid kul med omdebbaterade bocker, det blir sa mycket roligare da an om alla tycker lika!

Btw, Jag har lanserat en lasutmaning for 2011, ar du intresserad?

Bara Böcker sa...

Emma: Ja, då tycker jag absolut att du borde börja med den här!

Den dagen alla tycker lika, då blir jag orolig!

Ska kika in hos dig & ta en titt på utmaningen.=)

Emmas Bokhylla sa...

Angaende utmaningen, jag forstar att du har mycket att gora, men du ar alltid valkommen att hoppa pa senare, om du skulle kanna for det!

Bara Böcker sa...

Emma: Absolut!=)