Glasdjävulen, Helene Tursten

Tre fjärdedelar av en kristen familj, fadern var kyrkoherde, hittas skjutna. Kropparna hittas på två olika platser, och båda platserna bär spår av satanism. Hänger detta ihop med att sommarkyrkan på andra sidan sjön vid familjens sommarstuga brändes ner av satanister?

Under tiden som Irene Huss och hennes kollegor arbetar med fallet så utbryter krig mellan rivaliserande mc-gäng. Också det visar sig vara mer komplicerat än vad det först verkade, och när Irene behöver flyga till London för att förhöra den fjärde familjemedlemmen som fortfarande lever är hon glad att slippa mc-gängen.

Men vad döljer dottern för något? Och hur är relationen mellan dottern och hennes chef? Och vilken relation har dottern egentligen till sin psykiater? Han som för varje äktenskap gifter om sig med allt yngre kvinnor?

Jag är verkligen glad att jag har fått upp ögonen för Helene Tursten! Jag läser hennes böcker i kronologisk ordning då det alltid handlar om kriminalinspektör Irene Huss. Fallen är olika från bok till bok, men man får även ta del av Irene Huss´privatliv, så då blir det minst rörigt att läsa böckerna i ordning.

Glasdjävulen var riktigt bra, trots att jag rätt tidigt kom på motivet för morden, även om jag inte lyckades räkna ut omfattningen av det hela eller vem som var mördaren.

Bra ämne som Tursten tog upp, det är viktigt att belysa och skapa kunskap om! Det är fruktansvärt tragiskt att detta finns i vår värld! Vissa saker är för jobbiga att ta till sig, men så länge man väljer att blunda så kan detta pågå.

Att som framgångsrik författare välja att ta upp detta i sin kriminalroman tycker jag är ett smart sätt att förvalta sitt författarskap. Nu tänker jag surfa in på en hemsida och se om man kan lämna ett bidrag för arbetet mot detta fruktansvärda!

Inga kommentarer: