Guldkalven, Helene Tursten

En man mördas men änkan vill inte delge polisen nästan någon information. Så upptäcks ytterligare två män mördade, vilka på något sätt har koppling till änkan - som fortfarande inte vill prata med polisen. Och av det hon säger till polisen så är det mesta lögner. Trots att hon själv kan vara mördarens nästa offer.

Änkan hade varit verksam inom it-branschen, men företaget gick i konkurs i den stora börskraschen. Hundra miljoner dollar försvann och änkan och hennes ena partner anklagade en tredje ägarpartner för att ha stulit miljoner ur deras gemensamma företag. Detta kom aldrig upp i rätten då den tredje partnern mystiskt förvann. Men vad har änkans tidigare affärer att göra med makens död, han var ju en av Göteborgs krogkungar...

Guldkalven är den kriminalroman av Helene Tursten som jag haft svårast att lägga ifrån mig. Lite rörig ibland med alla namn och hur de hänger ihop, men ett bra flöde i boken som gör att sidorna nästan bläddrar sig själva snabbt framåt. Jag tror minsann att jag ska ge mig på nästa i ordningen där kriminalinspektör Irene Huss löser mord.

Inga kommentarer: