Tio tusen sorger, Elizabeth Kim

Den amerikanska journalisten Elizabeth Kim skriver här om sitt liv där hon bla bevittnade hur hennes biologiska mamma mördades av sin far, detta pga hon dragit skam över familjen då hon som ogift fått ett barn med en amerikansk soldat. Detta skedde i Korea, jag tror att det var på sjuttiotalet, men tyvärr så är hedersmord sorgligt aktuellt än idag.

Man får följa hennes upplevelser då hon efter en tid på barnhem blir adopterat av ett fundamentalistiskt kristet par, hur det är att vara den enda i det lilla samhället med utländsk bakgrund och annorlunda utseende, och hur hon hela tiden strävade efter att duga åt sina föräldrar då hon ständigt var rädd för att skickas tillbaka till barnhemmet. Och det var ingen lätt uppgift. Misshandeln började tidigt, först utsattes hon av sina adoptivföräldrar, sedan fortsatte hennes make i äktenskapet hon giftes bort i redan som sjuttonåring. Maken som också var en god kristen man... Den misshandeln var rå och grym, och tillslut rymmer Elizabeth med sin lilla dotter.

Efter detta handlar Elizabeths liv om att finna en väg där hon efter att i alla år fått höra att hon var en människa utan värde, i Korea tom en icke-människa, äntligen ska kunna acceptera sig själv och förstå att hon också är värd att älskas.

En mycket stark och stundtals väldigt jobbig bok att läsa. Massor av gånger önskade jag att detta var en skönlitterär roman, men tyvärr så är detta grymma liv på riktigt.

1 kommentar:

Marie-anne Thörnström sa...

Hej kom in på din blogg genom en annan och ser att du läser väldigt mycket. Vill du vara med och tävla så gå in på min blogg och läs reglerna. du har chansen att vinna min bok. En sannskildring som jag skrev om sorgen efter min äldsta sons död.
mvh Marie-anne mamma till marcus 82-02 alltid älskad alltid saknad