Fyrvaktaren, Camilla Läckberg

En kvinna beger sig mitt i natten från Stockholm till sin egna ö Gråskär, även kallad Gastholmen. Med sig på flykten har hon sin lille son.

Mats har lämnat Göteborg och återvänt till sin barndoms stad Fjällbacka efter att ha blivit misshandlad av ett ungdomsgäng. Hans föräldrar talar då om för honom att hans ungdomskärlek Annie numera är tillbaka på ön.

Några dagar senare hittar föräldrarna Mats skjuten i sin lägenhet och polisen Patrik Hedström inser att saker och ting inte är som de verkar. Vilka misshandlade egentligen Mats? Och vem är Mats egentligen? Hans opersonliga lägenhet lämnar inga ledtrådar.

Erica, som överlevt krocken och numera kan titulera sig trebarnsmor, behöver lite vuxensysselsättning. Hon börjar forska i Gråskärs historia, ön som det sägs att de döda aldrig lämnar. Ön dit hennes gamla skolkamrat Annie nu har återvänt, med sin son som inte längre pratar.

Jag upptäckte Camilla Läckberg så sent som ifjol, så då hade jag förmånen att plöja alla hennes böcker i ett svep. Att få vänta på Fyrvaktaren var nästan olidligt, med tanke på den cliffhanger hon avslutade förra boken med.

I vanlig ordning när det gäller Läckberg så kan man inte släppa boken när första sidan påbörjats. Väldigt bra story tycker jag, och ett plus att det var mer fokus på brott och inte lika mycket av våra kära karaktärers vardagsproblem. Jag gillade också hur bra hon vävt ihop det hela, olika sidospår som faller in i varandra naturligt och för boken framåt.

Jag är fortfarande gripen utav särskilt en händelse, och jag hoppas att denna bok kan så ett frö hos kvinnor som läser den. Kvinnor som behöver förändra sitt liv. Jag upplevde det som mycket trovärdigt och känner att det gav boken ytterligare en dimension, inte bara att läsa för nöjes skull, utan den ger också en del att fundera på. Verkligen läsvärd för er som gillar kriminalromaner!

Inga kommentarer: